De eerste auto van mijn ouders

In 1959 kochten mijn ouders hun eerste auto. Ik vond een mapje met papieren van deze "lelijke eend".




Eerst moest er natuurlijk een rijbewijs worden gehaald:


Eisen voor rijvaardigheid

Uitgave: A.N.W.B. L.N.A.C. en K.N.M.V.
(mei 1959)
PDF, 11MB


Daarna was het tijd om informatie te verzamelen:


Road-test van de Citroën 2-CV

Overdruk uit Auto Visie No. 22 - 1ste jaargang 1956
PDF, 3MB


Op oudjaarsdag 1958 werd de auto besteld, een lichtgrijze Citroën 2CV AZ. Op 2 maart 1959 werd hij afgeleverd:


Factuur voor de Citroën 2CV ZX-59-11


Bij de auto werd een onderhouds-aanbeveling geleverd:


Onderhouds - aanbeveling 2cv


Omdat men in die tijd vond dat je de auto niet alleen moest kunnen besturen, maar dat je ook moest weten hoe de techniek werkte
zodat je zelf kleine reparaties kon uitvoeren, werd er een boekje van de ANWB aangeschaft:


Citroën 2 CV, Technische gegevens en practische wenken

Uitgave van de Koninklijke Nederlandsche Toeristenbond ANWB
(1959)
PDF, 38MB


De Citroën 2CV was een uiterst eenvoudige (en daardoor goedkope) auto, met enkele bijzondere details:

• het dashboard was erg sober en de kilometerteller (zie de pijl) was niet alleen erg klein maar deze dreef ook de ruitenwissers aan:

Op de snelweg draaiden ze dus heel snel en voor het stoplicht stonden ze stil.


• een brandstofmeter was niet aanwezig, de benzinevoorraad werd gecontroleerd met een peilstok:

de benzinepeilstok


• en hoeveel is de acceleratietijd van 0 tot 100 km/h?

eh.... de topsnelehied is 80 km/h en het duurt 50 seconden om daar te komen...


• een thermostaat is er niet:

wel moet je dit hoesje (wij noemden dit "de BH") aanpassen voor het seizoen.


• de stoelen en de achterbank kon je gemakkelijk uit de auto halen:

dit deden wij dan ook altijd bij het kamperen.


• tot slot nog 2 tips uit het boekje:

het repareren van een lekke band en het smeren van het raam (alleen in noodgevallen!)


Doorsmeren en olieverversen kostte in 1960 ƒ12,70:


Rekening voor olieverversen en doorsmeren

6 liter olie voor een motor met een carterinhoud van 2 liter?


Doorsmeren moest elke 1500 km gebeuren dus het kon gebeuren dat de eend in de vakantie in Frankrijk naar de garage moest:


Rekening van de garage in Saint-Malo (Bretagne)


Na 3 jaar werd de "eend" ingeruild voor een Citroën Ami:


De rekening van de garage voor een nieuwe Citroën Ami met inruil


Ook deze auto moest voor doorsmeren en olieverversen naar de garage in Saint-Malo:


Rekening van de garage in Saint-Malo


En ook deze trouwe Citroën werd na 3 jaar ingeruild:


Weer een rekening van de garage voor een nieuwe Citroën Ami met inruil


En ook deze auto ging tijdens de vakantie naar de garage voor onderhoud:


Rekening van de garage in Saint-Malo


En ja, ook deze Citroën werd na 3 jaar ingeruild, maar niet meer voor een andere Citroën......

Deze papieren worden natuurlijk bewaard in zo'n handig plastic hoesje van de ANWB:


Een handig hoesje van de ANWB